Perpetuum mobile: izmišljavanje nemoguće

Perpetuum mobile: izmišljavanje nemoguće


Ljudska je priroda takva da od davnina ljudi pokušavaju stvoriti nešto što sam radi, bez ikakvih vanjskih utjecaja. Nakon toga je ovaj uređaj dobio definiciju Perpetuum Mobile ili Trajni pokretni stroj, Mnogi poznati znanstvenici različitih vremena pokušali su ga bezuspješno stvoriti, uključujući veliku Leonardo da Vinci. Proveo je nekoliko godina stvarajući stalni pokretni stroj, i kroz poboljšanje postojećih modela i pokušavajući stvoriti nešto iznimno novog. Na kraju, shvativši zašto ništa ne funkcionira, bio je prvi koji je formulirao zaključak o nemogućnosti stvaranja takvog mehanizma. Međutim, izumitelji nisu uvjerili njegovu formulaciju, a oni i dalje pokušavaju stvoriti nemoguće.

Bhaskara kotača i slično trajne projekte pokreta

Nije sigurno za nekoga tko i kada je prvo pokušao stvoriti trajni pokretni stroj, ali prvi spomen mu u rukopisu potječe iz 12. stoljeća. Rukopisi pripadaju indijskom matematičaru Bhaskari. U njima se neka vrsta kotača opisuje u poetskom obliku, s cijevima napola napunjenim žive koja je pričvršćena oko perimetra.Vjerovalo se da zbog kretanja tekućine, kotač bi se okretao na neodređeno vrijeme. Otprilike na istom principu napravljeno je više pokušaja stvaranja stalnog stroja za kretanje. Kao i obično, bezuspješno.


Modeli izgrađeni na principu kotača Bhaskare

Perpetuum mobilni od lančanika

Drugi prototip stroja za trajno gibanje temelji se na upotrebi Arhimedovog zakona. U teoriji, vjerovalo se da se lanac koji se sastoji od šupljih spremnika bira zbog plovnosti. Samo jedna stvar nije uzeta u obzir – tlak vodenog stupca na najnižem spremniku kompenzira snagu uzgona.
Trajno kretanje Zakona o Arhimedu

Neprestano kretanje Simona Stevina

Još jedan izumitelj perpetual motion stroj je nizozemski matematičar Simon Stevin. Prema njegovoj teoriji treba pokrenuti lanac od 14 kuglica, bačenih preko trokutastog prizma, jer na lijevoj strani ima dvostruko više lopti nego na desnoj strani, a donje kugle se međusobno uravnotežuju. Ali čak i ovdje podmukao zakoni fizike spriječili su planove izumitelja. Iako su četiri kugle dvostruko teže od njih, one se kotrljaju na ravnom podiju, dakle,Sila gravitacije koja djeluje na kugle udesno balansira sila gravitacije koja djeluje na kugle lijevo, a sustav ostaje u ravnoteži.


Model vječnog gibanja motora Stevin i njegovu implementaciju s lanca

Stalna magnetna perpetuum mobile

S pojavom stalnih (i naročito neodimijskih) magneta, izumitelji strojeva s neprekidnim gibanjem ponovno su aktivniji. Postoje mnoge varijacije električnih generatora na osnovi magneta, a jedan od njihovih prvih izumitelja, Michael Brady, 90-ih godina prošlog stoljeća čak je patentiran.


Michael Brady radi na trajnom magnetnom motoru u 2002

I video ispod pokazuje prilično jednostavan dizajn koji svatko može učiniti kod kuće (ako upišete dovoljno magneta). Nije poznato koliko će se ova stvar vrtjeti, ali čak i ako ne uzmete u obzir gubitak energije od trenja, ovaj motor se može smatrati uvjetno vječnim, jer se snaga magneta slabi tijekom vremena. No ipak, spektakl je fascinantan.

Naravno, rekli smo daleko od svih varijanti trajnog kretanja, jer je ljudska mašta, ako ne i beskonačna, onda vrlo genijalna.Međutim, svi postojeći modeli stalnih pokretnih strojeva imaju jednu zajedničku stvar – oni ne traju zauvijek. Zato je Pariška akademija znanosti od 1775. godine odlučila ne razmotriti projekte trajnih pokretnih strojeva, a američki patentni ured nije izdala takve patente više od stotinu godina. Ipak, Međunarodna klasifikacija patenata još uvijek ima odjeljke za neke vrste trajnih pokretnih strojeva. Ali to se odnosi samo na novost dizajnerskih rješenja.

Ukratko, možemo samo reći jednu stvar: unatoč činjenici da se i dalje vjeruje da je stvaranje istinski trajnog stroja za kretanje nemoguće, nitko ne zabranjuje pokušaj, izmišljanje i vjerovanje u nepraktičnost.

Like this post? Please share to your friends:

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: